Trafikverket har i en granskning av entreprenaden E05 Korsvägen i Västlänken funnit systematiska brister hos entreprenören WLC, med kostnadsökningar som följd. Det uppger myndigheten i ett pressmeddelande via TT.
Enligt granskningen har WLC gynnat egna och närstående bolag i upphandlingar och val av tekniska lösningar, haft höga påslag i flera led samt brustit i kontraktsadministration och ekonomistyrning. Trafikverket har under en längre tid ifrågasatt kostnaderna och aviserar nu omfattande återkrav på miljardbelopp. Enligt avtalet ska entreprenören också stå för 20 procent av kostnader över riktkostnad; betalningar hålls inne som säkerhet.
Granskningen ingår i Trafikverkets kraftsamling för ökad kostnadskontroll. Kontrakten för E4 Förbifart Stockholm Vinsta och Varbergstunneln har avslutats utan brister, medan AF Anläggning AB på Lovön har hävts och polisanmälts. Granskningen av Västlänkens Korsvägen och Centralen fördjupas.
Trafikverket tar samtidigt fram en ny slutkostnadsprognos för Västlänken. Projektet väntas öppna 2030, med Centralen 2026.
– Vi har ett starkt fokus på kostnadskontroll och måste givetvis agera kraftfullt när våra granskningar pekar på brister. Parallellt arbetar vi med att utveckla kontraktsformer i dialog med branschen. Ett exempel är att vi tecknade det första allianskontraktet på den svenska marknaden i somras. Vi arbetar även med hur vi kan använda kontrakt kring offentlig-privat samverkan (OPS), säger Patrick Guné, verksamhetsområdeschef Trafikverkets Stora Projekt, i ett pressmeddelande via TT.
Detta är en AI-genererad artikel.