Regeringen presenterade i dag sitt budgetförslag för 2026, där miljökompensationen för godstransporter föreslås förlängas och förstärkas med 335 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande från Skogsindustrierna via TT.
Branschorganisationen välkomnar att den höjda kostnadsbördan för järnvägsfrakter tillfälligt lindras och uppmanar Trafikverket att se över modellen för banavgifter. Budgeten innehåller också höjda anslag till Sjöfartsverket samt medel för att inrätta en ny miljöprövningsmyndighet. Investeringar i stärkt isbrytarkapacitet lyfts som viktigt i kommande infrastrukturplan. Skogsindustrierna bedömer samtidigt att ytterligare medel krävs för att undvika höjda avgifter för industrin.
– De höjda banavgifterna för godstransporter på järnväg har slagit mot svensk industri. Det är välkommet att regeringen nu tillfälligt minskar den bördan. Men satsningen ger bara delvis lindring. Trafikverket behöver omgående se över modellen för hur banavgifter sätts. Det är viktigt för Sveriges konkurrenskraft och för att hålla i omställningen i transportsektorn, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna, i ett pressmeddelande.
– Budgetbeskedet att Sverige får en ny miljöprövningsmyndighet är ett positivt steg framåt. En ny myndighetsstruktur är en del av ett effektivare regelverk som ligger mer i linje med EU-rätten än dagens, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna, i ett pressmeddelande.
– Sverige behöver en starkare ekonomisk tillväxt och ökad tillväxt i de svenska skogarna kan bidra till det. Företagen behöver känna tillförsikt i tillgången för råvara för att våga investera. Regeringen kan agera för detta genom skogspolitiken, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna, i ett pressmeddelande.
Detta är en AI-genererad artikel.