Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson presenterar en ny godstransportstrategi i en debattartikel i Dagens industri den 10 november. Nästa nationella plan omfattar 1 171 miljarder kronor 2026–2037 och 3,8 miljarder kronor har redan tillförts vägunderhåll; i år görs fler underhållsarbeten än någonsin i järnvägssystemet, enligt regeringens webbplats.
– Väl fungerande godstransporter är en förutsättning för svensk konkurrenskraft och för att hela Sverige ska fungera, skriver Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister, i en debattartikel i Dagens industri.
Strategin samlar fyra fokusområden: intermodala och effektiva flöden, konkurrenskraftiga transporter, robusthet samt ett fossilfritt och resurssnålt system. Regeringen ger sex nya uppdrag till myndigheter. Trafikverket ska ta fram en trafikslagsövergripande handlingsplan och snabbare anpassa vägnätet för högre bärighet. Intermodala transporter ska underlättas och järnvägssektorn får miljökompensation på 885 miljoner kronor per år 2026–2030, enligt regeringens webbplats.
– Grundläggande i den nya strategin är att alla fyra trafikslag – väg, järnväg, sjöfart och luftfart är lika viktiga för att stärka Sveriges konkurrenskraft, skriver Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister, i Dagens industri.
Åtgärderna gäller hela landet och lyfter sjöfarten som lika viktig som väg, järnväg och luftfart – något av betydelse även för Gotland. Strategin ska också stärka totalförsvaret genom mer robusta transporter, enligt regeringens webbplats.
– Med regeringens nya strategi läggs grunden för en infrastruktur som bidrar till tillväxt och sysselsättning i hela Sverige, skriver Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister, i Dagens industri.
Detta är en AI-genererad artikel.
