Nationella planen kritiseras: ”Var är omställningen?”

Ekonomi & näringsliv Nationellt

2030‑sekretariatet riktar skarp kritik mot Trafikverkets nya nationella plan för infrastruktur. Trots en ram på nära 1 200 miljarder kronor bedöms planen inte uppfylla klimatmålen, ge en järnväg i takt med tiden eller minska trafikdödligheten i linje med Nollvisionen, enligt ett pressmeddelande från 2030‑sekretariatet.

– Det ökade anslaget på nästan 1200 miljarder kronor är välkommet men vad får vi för pengarna? Inte uppfyllda klimatmål, inte en järnväg i takt med tiden, inte minskad trafikdödlighet i linje med Nollvisionen, bara marginella nya finansieringslösningar och fortsatt sårbarhet, säger Mattias Goldmann, VD 2030‑sekretariatet, i ett pressmeddelande.

Enligt Trafikverkets miljökonsekvensbeskrivning nås inte målet om minst 70 procents minskning av utsläppen till 2030 jämfört med 2010. EU:s ESR‑krav bedöms inte heller uppnås och andelen gång, cykel och kollektivtrafik väntas vara relativt stabil över tid.

Regeringens uppdrag om medfinansiering välkomnas, men 2030‑sekretariatet pekar på att listan främst omfattar fem järnvägsprojekt om cirka 80 miljarder och fyra vägsträckor om cirka 11 miljarder – något som riskerar att göra järnvägsutbyggnaden mer beroende av extern finansiering, enligt pressmeddelandet.

Organisationen ifrågasätter även att klimatanpassning av vägnätet föreslås få omkring fem miljarder kronor, jämfört med cirka 1,4 miljarder för järnvägen.

2030‑sekretariatet lyfter dessutom att de namngivna investeringarna bara beräknas minska antalet dödsfall i trafiken marginellt till 2045, vilket bedöms som otillräckligt.

– Nollvisionen nämns inte ens, vilket vi beklagar. Istället för att stegvis falla allt mer i glömska, bör visionen uppdateras till att också omfatta de mångfalt fler som dör av trafiken och bli ett bindande styrdokument, säger Mattias Goldmann, VD 2030‑sekretariatet, i ett pressmeddelande.


Detta är en AI-genererad artikel.

Tagged