Mälardalsrådet välkomnar Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2026–2037, enligt ett pressmeddelande från Mälardalsrådet på Mynewsdesk. Förslaget prioriterar bland annat Ostlänken, Fyrspåret Uppsala–Stockholm, E4-förstärkningar mot Arlanda, Hjulstabron och fortsatt utbyggnad av Mälarbanan (Tomteboda–Kallhäll), som dock uppges bli kraftigt försenad till tidigast 2042.
Enligt pressmeddelandet omfattar planramen 1 171 miljarder kronor. Trafikverkets förslag skickas på remiss till 30 december och regeringen väntas fatta beslut om den slutliga planen våren 2026.
Gotland är en av de sju regionerna i Mälardalsrådets transportsamarbete En Bättre Sits, där gemensamma prioriteringar för Stockholm–Mälarregionens infrastruktur lagts fast.
– Regeringen har avsatt ett rekordbelopp – 1171 miljarder kr – för att förbättra Sveriges transportinfrastruktur under perioden 2026-2037, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Stockholm, i ett pressmeddelande från Mälardalsrådet.
Detta är en AI-genererad artikel.