Mälardalsrådet välkomnar Trafikverkets förslag till nationell transportplan

Ekonomi & näringsliv Nationellt

Mälardalsrådet välkomnar Trafikverkets planförslag för 2026–2037 med investeringar som Ostlänken, Fyrspåret Uppsala–Stockholm och E4 vid Arlanda, uppger rådet i ett pressmeddelande på Mynewsdesk. Gotland omfattas genom det regionala samarbetet En Bättre Sits.

Regeringen har avsatt 1 171 miljarder kronor för perioden och Trafikverket prioriterar bland annat Hjulstabron och Tvärförbindelse Södertörn. Samtidigt försenas Mälarbanan Tomteboda–Kallhäll till tidigast 2042 och vissa prioriteringar saknas, enligt Mälardalsrådet.

Förslaget är på remiss till 30 december och regeringen aviserar beslut våren 2026, uppger Mälardalsrådet.

– Med 850 000 arbetspendlare och 150 miljoner ton i årliga godsflöden måste transporterna fungera i Stockholm-Mälarregionen. Det bristande underhållet i kombination med fulla spår och vägar slår mot våra invånare och i förlängningen transporterna i hela landet. Mälardalsrådet välkomnar Trafikverkets förslag om att fullfölja viktiga satsningar på transportlänkar som Ostlänken, Fyrspåret Uppsala-Stockholm och Hjulstabron. Det är även välkommet att det nu finns ett måldatum för att komma till rätta med underhållsskulden, men det är oerhört allvarligt att järnvägsunderhållet kan behöva vänta ända till 2050 och att pendlarna får vänta på satsningar längs Mälarbanan, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Stockholm, i ett pressmeddelande.


Detta är en AI-genererad artikel.

Tagged