Gotlandsfärja på Östersjön Fotograf: Olof Segerberg

Brett deltagande på Gotlands första Trafikforum

Ekonomi & näringsliv Lokalt

Trafikforum, initierat av Trafikrådet, hölls för första gången och ska bli en återkommande arena för dialog, enligt Region Gotlands webbplats. Region Gotland har även bildat en priskommission med politiker från alla partier i regionfullmäktige.

– Vi behöver tänka framåt på ett nytt sätt. Flyg och färja är avgörande för så många som bor, lever och driver företag på Gotland. Det har betydelse för vår kompetensförsörjning och det spelar stor roll för vår beredskap, vilken är viktigare nu än någonsin. Vi behöver agera på nya sätt, prata i nya breda forum och jobba med den här frågan varenda dag. Sveriges transportpolitiska mål är att hela landet ska ha ungefär lika förutsättningar och det är precis det vi vill ha, säger Meit Fohlin (S), regionstyrelsens och tillika Trafikrådets ordförande, enligt Region Gotlands webbplats.

Operatörerna redovisade nuläget. Destination Gotland uppger att resandet till och med augusti 2025 ökat med 2 procent, där gotlänningarnas resor ökat mest, nästan 7 procent, och att gotlänningar i snitt gör tre tur-och-retur-resor per år, enligt Region Gotlands webbplats.

På flygsidan berättade SAS om en ny sommarlinje Visby–Köpenhamn 22 juni–17 augusti 2026. Nystartade Brommaflyg gör sin första flygning 26 oktober, enligt Region Gotlands webbplats.

Färjeprisfrågan fördjupades. Trafikverket framhöll att takpriset för gotlänningar, fordon och gods indexeras årligen enligt inflation och bränslepriser. I nästa avtal ska enbart inflationen styra prisutvecklingen, enligt Region Gotlands webbplats.

– Jag ansvarar för avtalsuppföljning med Destination Gotland. Vi ställer krav på takpris för gotlänningar, gotlänningars fordon, gods och farligt gods. Takpriset indexeras årligen och ska följa inflation och bränsleprisutveckling. Under den period som pågår nu, var det en låg utveckling de första åren, men när världsläget förändrades steg priset på bränslet, LNG. Nu är priset på väg ner därför att inflationen är stabilare och bränslepriser normaliseras, säger Åsa Gren Tivelius, avtalsansvarig för Gotlandstrafiken på Trafikverket, enligt Region Gotlands webbplats.

Regionen arbetar vidare med en kommunikationsplan, hemställan om statliga medel och uppdaterade gotländska ståndpunkter. Trafikforum ska hållas två gånger per år och nästa möte planeras till våren 2026, enligt Region Gotlands webbplats.


Detta är en AI-genererad artikel.

Tagged