I krönikan summeras 2025 års transportsamtal: regeringens infrastrukturproposition (2024/25:28), Trafikverkets förslag till nationell plan 2026–2037 samt sommarens tågstörningar och översvämningar som slagit mot väg och järnväg, enligt publiceringen på Mynewsdesk.
Tyngdpunkten ligger på beteenden snarare än teknik för att nå hållbarhet.
– Nu krävs ledarskap och kunskap som gör hållbara transporter till det självklara valet, säger Lena Smidfelt Rosqvist, vd Trivector Traffic, i en årskrönika på Mynewsdesk.
Hon lyfter också godstrafik och beredskap samt noterar att erfarenheter från Ukraina, där cykeln fått ökad betydelse, sällan syns i svensk debatt, enligt årskrönikan.
– För 2026 önskar jag mig helt enkelt ett mer långsiktigt hållbart transportsystem där allas vardag och hälsa räknas, säger Lena Smidfelt Rosqvist, i årskrönikan på Mynewsdesk.
Detta är en AI-genererad artikel.
