Stockholm Arlanda Airports största kommersiella satsning någonsin är nu färdigställd. Marknadsplatsen i Terminal 5, som omfattar 11 000 kvadratmeter och rymmer över 40 nya butiker, caféer och restauranger, har nu öppnat samtliga verksamheter, enligt ett pressmeddelande från Swedavia.
Projektet, som påbörjades för drygt fem år sedan, har genomförts i etapper med första öppningen hösten 2023. Marknadsplatsen ligger i direkt anslutning till den moderna säkerhetskontrollen i Terminal 5 och erbjuder både välkända internationella varumärken och nya nordiska koncept.
Enligt Swedavia har intresset från kommersiella aktörer varit stort, bland annat tack vare Arlandas närmare 23 miljoner resenärer under 2024. Satsningen har också fått internationell uppmärksamhet och tilldelades i maj utmärkelsen ”Årets kommersiella plats 2025” av Nordic Commercial Spaces & Communities.
– Vi är så stolta och glada över att knyta ihop säcken kring investeringsprojektet Marknadsplatsen och att få presentera en helt ny resenärsupplevelse med ett modernt utbud av mat, dryck och shopping, säger Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och försäljning på Swedavia, i pressmeddelandet.
Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Pressmeddelande På Cision