Har du eller ditt företag åstadkommit något som är av allmänt intresse? Har ni exempelvis nya ägare, en kommande högtid, eller en spännande produkt? Kanske ska restaurangen byta ägare eller uteserveringen byggas ut? Meddela oss!
Genom att ladda upp ditt pressmeddelande här, kommer vår AI att generera en artikel. Därefter avgörs om artikeln har tillräcklig nyhetshöjd för att publiceras. Fyll i en länk till er hemsida (eller liknande) där läsaren kan läsa mer. I textfältet nedan klistrar du sedan in eller skriver ert pressmeddelande. Glöm inte skriva vem pressmeddelandet är från och ha gärna med ett citat.
Ett pressmeddelande brukar vara relativt kort och koncist, vanligtvis mellan 300 och 800 ord. Här är några riktlinjer för längden och strukturen på ett pressmeddelande:
Struktur
- Rubrik: En kort och slagkraftig rubrik som sammanfattar huvudnyheten. Det är inte säkert att just den kommer användas, men en bra rubrik hjälper vår AI att rama in vad nyheten handlar om.
- Beskriv i texten vad det är ni gör och vad ni har åstadkommit. Försök att besvara på ”fem W”: who, what, where, when, why (Vem, Vad, Var, När, Varför)
Oroa dig inte för struktur eller rättstavning – vår AI reder ut det mesta! Förklara bara med egna ord vad som är nyheten. Skriv så mycket som möjligt. - Lägg in ett citat i texten. Citat börjar med ett talsträck (-) och sedan vad som ska sägas, samt vem som säger det.
Exempel:
– Det är jättekul att så många barn är intresserade av odling, säger Lotta Andersson, ordförande i bygdegårdsföreningen. - Skicka med en bild! En bild säger mer än 1000 ord. Om fotograf ska anges så skriv det i fältet ”fotograf”.
Vad händer sen?
Redaktionen meddelas och vår AI börjar jobba. Vår inriktning är att så mycket som möjligt ska publiceras. Allt granskas innan publicering och om det är några kompletterande frågor så återkommer vi (eller AI:n för den delen).