Var femte ung tjej ser shopping som hobby – och använder det för att hantera känslor

Hem & familj Nationellt

Enligt ICA Bankens senaste rapport Pengakollen: Unga vuxna och vägen till ekonomisk självständighet anser 22 procent av tjejer mellan 19 och 29 år att shopping är deras hobby, jämfört med endast 5 procent av killarna. Rapporten, baserad på en Sifo-undersökning genomförd av Verian, visar också att var femte tjej (19 procent) använder shopping för att hantera negativa känslor.

Vidare uppger 10 procent av tjejerna att de har shoppat för att belöna sig själva med något de egentligen inte haft råd med. Motsvarande siffror för killar är 7 respektive 5 procent. En möjlig förklaring till detta är den ökade användningen av ”köp nu, betala senare”-lösningar, som 18 procent av unga vuxna föredrar. Här är skillnaden mellan könen tydlig, där 22 procent av tjejerna och 14 procent av killarna använder sig av denna betalningsmetod.

– Möjligheten att använda ”köp nu, betala senare”-lösningar gör att shopping inte längre är lika starkt förknippat med att spendera sina egna pengar – vi lurar hjärnan, säger Magnus Hjelmér, vardagsekonom på ICA Banken.

Rapporten visar även att fler tjejer än killar har känt skam och mått dåligt över sin ekonomiska situation (23 respektive 16 procent). Tjejer påverkas också i högre grad av sociala medier och influencers när det gäller konsumtion. Till exempel uppger 17 procent av tjejerna att reklam i sociala medier triggar deras shopping, jämfört med 2 procent av killarna.

Bakom ungas shoppingvanor ligger främst hobbys och intressen (61 procent) samt reor och nedsatta priser (49 procent). Vänner spelar också en roll för 17 procent av de unga vuxna.

Undersökningen bygger på 1000 intervjuer med svenska unga vuxna mellan 19 och 29 år, genomförda i mars 2025.


Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Cision

Tagged