Enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 1,3 procent under februari 2025, jämfört med februari 2024. Denna ökning är särskilt anmärkningsvärd med tanke på att kalendereffekten för månaden beräknas till -3,6 procent, då februari i år hade en dag färre än skottåret 2024. När man justerar för kalendern uppgår den verkliga försäljningsutvecklingen till 4,9 procent.
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 3,9 procent i februari, enligt SCB:s Konsumentprisindex. Detta innebär att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan uppskattas till -2,6 procent. Justerat för både inflation och kalendereffekter beräknas försäljningsutvecklingen till 1,0 procent.
Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, kommenterar situationen:
– Trots den förhållandevis höga livsmedelsinflationen i februari är prisökningstakten idag på en avsevärt lägre nivå än när den var som högst för två år sedan. Det är också viktigt att förstå att priserna inte ökar mer i Sverige än vad de gör i övriga Europa.
Försäljningsutvecklingen i butik var 1,4 procent jämfört med februari året innan, medan e-handeln minskade med 0,6 procent och hemleverans med 2,3 procent. Upphämtning i butik ökade med 1,7 procent, och e-handelns andel av dagligvaruförsäljningen var 4,6 procent. Trots en svagt negativ utveckling inom e-handeln förblev andelen stabil.
Brynell avslutar:
– E-handelsförsäljningen med upphämtning i butik fortsatte att växa, och februari var den 14:e månaden i rad med en positiv tillväxt. Dagligvaruindex för mars publiceras den 15 april.
Källa: Svensk Dagligvaruhandel
Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Svensk Dagligvaruhandel