Under januari har ett stort antal bedrägerier riktade mot äldre inträffat runt om i Sverige. Polisen varnar för så kallad vishing, där kriminella lurar till sig personlig information genom telefonsamtal och sms.
I januari har en oroande ökning av bedrägerier mot äldre rapporterats i hela landet. Enligt polisen handlar många av dessa ärenden om vishing, en form av bedrägeri där gärningspersoner ringer eller smsar sina offer för att stjäla personlig information. De utger sig ofta för att vara från banker eller företag och kan även besöka den drabbade hemma för att hämta bankkort, kontanter eller värdesaker som smycken.
– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri. Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv, säger Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter.
Hon betonar också vikten av att aldrig lämna ut personlig information eller logga in med bank-id på uppmaning av någon annan.
– Bank-id är som din hemnyckel. Ingen annan ska bestämma när du ska öppna din dörr till ditt hem, och det är samma sak med bank-id, fortsätter Lotta Mauritzson.
Trots att brottsvinster från vishing minskade under 2024, finns det fortfarande många som drabbas av dessa bedrägerier.
– Det är viktigt att man anmäler varje gång man tror sig ha blivit utsatt för försök till bedrägeri. Det hjälper oss att kartlägga och förstå mönstren, säger Mauritzson.
Polisen uppmanar även anhöriga till äldre att prata om bedrägerier och aktuella metoder som används av bedragare för att tillsammans kunna stoppa dem.
Här är några viktiga råd för att skydda sig:
Att vara mentalt förberedd och ha kunskap om bedrägerier är avgörande för att inte bli lurad. Det är också viktigt att prata om dessa brott för att minska den skam och skuld som kan drabba dem som blivit utsatta.
För mer information om telefonbedrägerier, besök polisen.se.
Källa: Polismyndigheten
Texten är AI-genererad, men granskad innan publicering.