Ökning för kläd- och skoförsäljning i mars

Ekonomi Nationellt

Enligt Svensk Handels Stilindex ökade försäljningen av kläder med 6,5 procent och skor med 9,8 procent i mars jämfört med samma månad förra året. E-handeln med kläder uppvisade en särskilt stark utveckling med en ökning på 21,2 procent. För den fysiska butiksförsäljningen av kläder var ökningen mer blygsam, med 2,2 procent, medan skohandeln noterade en betydande ökning på 10,4 procent.

– En förhållandevis bra månad är både ett viktigt styrkebesked och högst välkommet. Efter flera månader med negativa resultat ser vi nu att konsumenterna verkar söka sig tillbaka till både e-handeln och de fysiska butikerna. Det är inte omöjligt att det milda vädret gav ett uppsving i vårhandeln, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Trots de positiva resultaten kvarstår utmaningar för många handelsföretag. Marginalerna är pressade och kostnaderna höga, och pandemins ekonomiska efterskalv påverkar fortfarande branschen.

– Många handelsföretag kämpar fortsatt i motvind. Marginalerna är pressade, kostnaderna höga, och pandemins ekonomiska efterskalv märks fortfarande i form av bland annat skatteanstånd som nu ska betalas tillbaka, säger Sofia Larsen.

Den globala handelspolitiken skapar också oro för företagen. Diskussionerna om nya tullar i USA gör det svårare för företagen att planera och investera framåt.

– Det politiska spelet kring nya tullar i USA och Kina skapar osäkerhet för våra medlemsföretag. Stora delar av modebranschen verkar, på ett eller annat vis, på en global marknad. Vi följer frågan noga, och betonar att långsiktiga och förutsägbara villkor är av yttersta vikt för en välmående modehandel, avslutar Sofia Larsen.

Källa: Svensk Handel


Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Svensk Handel

Tagged