Ökning av konsumentärenden – spärrade konton och anhörigfrågor dominerar

Hem & familj Nationellt

Enligt Konsumenternas Bank- och finansbyrå har antalet ärenden från konsumenter ökat markant, med en fördubbling jämfört med fem år tillbaka. Under 2024 hanterades totalt 9 100 ärenden, vilket motsvarar cirka 200 personer per vecka.

Det vanligaste klagomålet rör åtgärder kopplade till spärrade och uppsagda konton. Denna ökning av ärenden sammanfaller med att finansiella aktörer har skärpt sina rutiner för att motverka penningtvätt.

– Vi lever i en orolig tid med tvära kast i ekonomin vilket får konsekvenser för konsumenterna. Varje vecka under 2024 hjälpte vi i snitt 200 personer som hörde av sig till oss, säger Patrick Rydén, chef för Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Spärrade konton skapar stor osäkerhet för de drabbade, som ofta får svårt att betala sina räkningar eller köpa mat. Många av dem som kontaktat byrån efterfrågar mer personlig och tydlig kommunikation från sina banker.

En femtedel av ärendena, cirka 1 800 stycken, handlade om bolån och konsumtionskrediter. Jämförelsetjänster på Konsumenternas webbplats har också blivit populära, med över 1,1 miljoner användningar under året och 3 miljoner besökare.

En annan växande trend är att anhöriga söker hjälp för att assistera sina närstående med bankärenden. Många upplever svårigheter med att använda fullmakter och efterlyser digitala lösningar för att förenkla processen.


Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Konsumenternas

Tagged