Regeringen har idag presenterat kommittédirektiven för styrmedelsutredningen som syftar till att analysera och föreslå nödvändiga styrmedel för att Sverige ska uppfylla sina EU-åtaganden. LRF:s förbundsordförande Palle Borgström betonar vikten av kompensation för lantbrukare som påverkas av det nya utsläppshandelssystemet ETS2.
Regeringen presenterade i dag kommittédirektiven för styrmedelsutredningen, som ska analysera och ge förslag på vilka styrmedel som krävs för att Sverige ska kunna nå sina åtaganden i EU, med hänsyn till det nya utsläppshandelssystemet ETS2. Utredningen syftar till att säkerställa att den svenska konkurrenskraften inte försämras i samband med dessa förändringar.
Palle Borgström, förbundsordförande för Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), understryker vikten av att lantbrukarna får kompensation för de ökade kostnader som ETS2 medför. Han påpekar att många andra EU-länder har valt att inte inkludera lantbruket i det nya systemet, vilket gör att svenska lantbrukare riskerar att hamna i en ogynnsam situation.
ETS2, som träder i kraft 2027, är ett obligatoriskt system för alla medlemsstater inom EU. Det är dock upp till varje land att besluta om jord- och skogsbruket ska inkluderas. Regeringen har redan meddelat att Sveriges arbetsmaskiner inom jord- och skogsbruket kommer att omfattas av systemet.
– För att klara omställningen i de gröna näringarna behövs långsiktiga och stabila spelregler. Vi välkomnar därför att regeringen tagit till sig oron inom lantbruket kring att inkludera jord- och skogsbruket i utsläppshandelssystemet och vilka effekter det kan få för vår konkurrenskraft, säger Palle Borgström.
Borgström uttrycker även en önskan om ett tydligare utredningsdirektiv för lantbrukssektorn. Han framhåller att med tanke på den korta tidsramen och de potentiella konsekvenserna för Sveriges livsmedelsberedskap, är det viktigt att överväga tidigare presenterade förslag, såsom Jordbruksavdraget och Biodrivmedelspremie.
Det nya utsläppshandelssystemet förväntas leda till högre drivmedelspriser i Sverige. Naturvårdsverket har beräknat att kostnaden per liter diesel kan öka med 1,20 kronor vid ett utsläppshandelspris på 49 euro per ton CO2. Vissa bedömare förutspår dock att utsläppsrätterna kan bli betydligt dyrare, vilket ytterligare kan påverka lantbrukarnas kostnader.
Källa: Lantbrukarnas Riksförbund
Texten är AI-genererad, men granskad innan publicering.