Konsumentverket har startat en omfattande granskning av influerare och annonsörer för att undersöka om reklaminlägg på sociala medier är tydligt märkta, enligt marknadsföringslagen. Bland de granskade finns välkända namn som Therese Lindgren AB, Jocke & Jonna AB och Bianca Ingrosso AB, uppger myndigheten.
– Vi vet att många influerare har ett stort inflytande på barn och unga. Därför är det extra viktigt att de tar sitt ansvar och följer lagen. Tyvärr ser vi stora brister inom området influencer marketing. Många gör reklam utan att märka inläggen tydligt. Även annonsörerna har ansvar för sin marknadsföring och behöver göra ett mycket bättre arbete med att se till att de influerare som företaget anlitar följer lagen, säger Maja Rogemyr, jurist på Konsumentverket.
Myndighetens granskning visar att dold reklam är vanligt förekommande, vilket är särskilt problematiskt eftersom barn och unga är en utsatt grupp som ofta saknar ett kritiskt förhållningssätt till innehållet på sociala medier.
Konsumentverket har genomfört stickprov på flera influerarkonton men har inte granskat allt innehåll. Nu följer myndigheten upp med företagen för att få svar på kritiken. Både annonsörer och influerarnas egna företag riskerar rättsliga åtgärder, som förelägganden med vite eller domstolsprövning. Ett vite kan utdömas vid upprepade överträdelser.
Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Konsumentverket