Efter intensiva förhandlingar har International Maritime Organization (IMO) antagit ett nytt regelpaket som syftar till att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser inom den internationella sjöfarten till år 2050. Beslutet, som fattades i London, innebär en betydande förändring för sjöfartssektorn.
– Det här är ett stort genombrott. Nettonollpaketet ger förutsättningar att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser från den internationella sjöfarten, säger Sofia Malmsten, sakkunnig på Transportstyrelsen.
Paketet, som förväntas träda i kraft 2027, innehåller både tekniska och ekonomiska styrmedel. Fartyg som använder drivmedel med högre utsläpp kommer att behöva betala avgifter, vilket syftar till att uppmuntra användningen av mer miljövänliga alternativ. Intäkterna från dessa avgifter ska användas för att premiera fartyg med noll eller nära noll utsläpp.
Det nya regelverket innebär en stegvis minskning av den tillåtna växthusgasintensiteten och bygger på principer liknande EU:s regelverk FuelEU Maritime. Fartyg som inte uppfyller baskraven kommer att behöva betala högre avgifter, medan de som når upp till baskraven men inte de högre kraven får betala en lägre avgift.
Enligt IMO:s växthusgasstrategi ska internationell sjöfart nå nettonollutsläpp av växthusgaser till år 2050, med kontrollpunkter för 2030 och 2040. Det nya klimatpaketet är en viktig del av denna strategi.
– Vi tycker det är bra att paketet innehåller både piska och morot, säger Malmsten.
Källa: Transportstyrelsen
Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Transportstyrelsen