Foto: Peter Kroon

EU sänker minimiåldern för bussförare – en chans för branschen

Kollektivtrafik Nationellt

Det nya avtalet, som nu väntar på godkännande i EU-parlamentet och rådet, förväntas ge bussbranschen ett välbehövligt lyft. Genom att sänka åldern för bussförare till 21 år hoppas man kunna rekrytera fler unga till yrket, som länge har kämpat med brist på förare.

– Att man lägger fram ett slutförslag till nytt körkortsdirektiv för beslut i EU-parlamentet och rådet, som innebär att körkortsåldern för bussförare sänks till 21 år, är en seger för den europeiska bussbranschen. Det är därför ett mycket välkommet förslag, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Trots den positiva förändringen kvarstår dock en begränsning för förare under 21 år, som endast får köra linjelagd trafik med en sträcka som understiger 50 kilometer. Detta har kritiserats av branschen, då det försvårar schemaläggningen av yngre förare.

– Att behålla regeln om att yngre förare inte får köra annat än linjelagd trafik där linjens längd understiger 50 kilometer, är dumt. Många bussföretag bedriver olika sorters trafik, både linjelagd och turisttrafik, och kan förarna inte köra all trafik blir de svårare att schemalägga, kommenterar Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

Det preliminära beslutet innehåller även andra förändringar, såsom möjligheten för förare att köra elektrifierade specialfordon med B-körkort, vilket har efterfrågats av branschen.

Källa: Transportföretagen


Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Transportföretagen

Tagged