Brister i vårdförmedlingen – nya insatser för att minska väntetider

Hem & familj Nationellt

Enligt Socialstyrelsen finns det betydande brister i den nationella vårdförmedlingen, vilket resulterar i långa väntetider och lidande för många patienter. Många regioner erbjuder inte vård i andra delar av landet, trots att väntetiderna är långa, på grund av upplevda hinder som administrativt krångel och kostnader.

För att förbättra situationen har Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten tagit fram en plan med totalt 16 statliga insatser. Dessa insatser syftar till att öka samverkan mellan regionerna, stärka stödet till patienter och införa digitala verktyg för att underlätta processen att hitta vårdgivare.

– Regionerna behöver bättre förutsättningar för att den nationella vårdförmedlingen ska fungera smidigt. Även om förmedlingen inte löser alla problem med långa väntetider, är det en del av lösningen för att fler ska få vård i tid, säger Björn Eriksson, generaldirektör på Socialstyrelsen.

En av de föreslagna åtgärderna är att skapa en nationell samordningsorganisation bestående av regioner, som ska arbeta för mer enhetliga metoder i centrala frågor. Dessutom har behovet av en sammanhållen nationell digital infrastruktur för hälsa, vård och omsorg identifierats som avgörande för att effektivisera vårdförmedlingen.

– Digitala lösningar är nödvändiga för att använda vårdkapaciteten i hela landet. En reformerad nationell digital infrastruktur är en förutsättning för att rätt information ska vara tillgänglig i hela vårdkedjan, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på E-hälsomyndigheten.

Behovet av digital informationsöverföring sträcker sig bortom den nationella vårdförmedlingen och är en central fråga inom hela sektorn för hälsa, vård och omsorg.

Källa: Socialstyrelsen


Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Socialstyrelsen

Tagged