Enligt en ny avhandling från Umeå universitet, är läsförmåga och skrivande centrala faktorer för gymnasieelevers betyg. Studien utförd av Pär Sehlström visar att elever med lässvårigheter har en ökad risk för låga betyg, vilket kan leda till framtida utbildningsbegränsningar och arbetslöshet.
Avhandlingen, som omfattar 159 gymnasieelever mellan 17 och 18 år, undersöker samband mellan läsförmåga, skrivförmåga och betyg. Resultaten visar att 28 procent av gymnasieeleverna inte lyckades genomföra sin examen 2020, vilket ökar risken för arbetslöshet och begränsningar i vidare utbildning.
Pär Sehlström framhåller att avhandlingen visar att särskilt skrivande, men även läsförmåga, är kritiska för att uppnå goda betyg. Elever med lässvårigheter som har studerat svenska och engelska i endast ett år löper större risk att få låga betyg i ämnena svenska, engelska, samhällskunskap och historia. I motsats härtill, har inte dessa svårigheter samma negativa påverkan om eleverna har två års studier i språken.
Sehlström påpekar också att gymnasiet ställer stora krav på elevernas läs- och skrivförmåga, något som ofta är integrerat i olika ämnen. Elever med lässvårigheter möter därför dubbla utmaningar, vilket påverkar deras förmåga att använda läsning och skrivande som verktyg för lärande. Hans studie visar att läsförmåga är en avgörande resurs för att producera kvalitativa texter i både svenska och engelska.
Vidare pekar studien på att även en del elever utan lässvårigheter kan ha svårigheter med argumenterande skrivande, vilket tyder på att det är en utmaning för många på gymnasiet.
Metodologiskt genomgick de deltagande eleverna en screening för att mäta ordigenkänning och läsförståelse. Data analyserades utifrån deras argumenterande texter, betyg och andra kontrollfaktorer som studiebakgrund och kön. Eleverna deltog dessutom i en webbenkät för att bedöma sin självskattade skrivförmåga.
Pär Sehlström understryker vikten av att inkludera både läs- och skrivundervisning i gymnasiegemensamma ämnen för att förbättra elevernas resultat. Han betonar även behovet av att ge stöd i skrivande för elever med lässvårigheter, särskilt för dem med kortare studietid i svenska och engelska.
Stödet bör inriktas på textorganisation och språk inom områden som stavning, grammatik och kohesion. Avhandlingen, med titeln ”Students with Reading Difficulties in Upper Secondary School”, publicerades digitalt efter disputationen den 11 oktober.
Källa: Forskning.se
Texten är AI-genererad, men granskad innan publicering.