Forskning från Örebro universitet visar att äldre personer har svårare att lära sig nya saker på grund av förändringar i hjärnans struktur och funktion. Proaktiv interferens, där gammal information stör inlärningen av ny, är en central faktor.
Ny forskning från Örebro universitet belyser varför äldre personer har svårare att lära sig nya saker. Pernilla Andersson, forskare i kognitiv neurovetenskap, har i sin avhandling i psykologi studerat hur hjärnans struktur och funktion förändras med åldern, vilket påverkar inlärningsförmågan.
Enligt Andersson försämras kopplingen mellan olika delar av hjärnan när vi åldras, vilket gör det svårare att lära sig nytt. Hjärnan har en naturlig förmåga att glömma onödig information för att ge plats åt ny och relevant kunskap. Denna förmåga avtar med åldern, och gammal information kan istället störa arbetsminnet, en process känd som proaktiv interferens.
– De här kopplingarna är viktiga för att olika hjärnregioner ska kunna kommunicera med varandra. När kvaliteten är lägre kan det påverka hur effektiv och snabb kommunikationen är, säger Pernilla Andersson, forskare vid Örebro universitet.
Förändringar i hippocampus
Forskningen visar också att förändringar i hippocampus, en hjärnregion central för minnet, spelar en stor roll för äldre personers förmåga att hantera minnesstörningar. När hippocampus krymper ökar risken för proaktiv interferens.
– När hippocampus krymper ökar risken för proaktiv interferens i äldre ålder. Hippocampus spelar en viktig roll när det handlar om att notera i vilket sammanhang en viss information eller händelse sker i, förklarar Andersson.
Behov av mer forskning
Trots dessa insikter finns det ännu inga konkreta råd för att minska risken för minnesstörningar hos äldre. Andersson påpekar att området är relativt outforskat, även om vissa studier antyder att mindfulness kan ha en positiv effekt.
– Det finns en stor variation när det gäller kognitivt åldrande, där vi ser att vissa fortsätter att prestera som om de vore yngre. Det är ett område som jag gärna skulle fortsätta forska om, säger Pernilla Andersson.
Klicka här för mer fakta om proaktiv interferens
Proaktiv interferens är en form av minnesstörning där äldre information stör förmågan att komma ihåg och lära sig ny och relevant information. Denna störning leder ofta till ett sämre arbetsminne hos äldre personer.
Forskningen vid Örebro universitet syftar till att förstå hur hjärnans struktur och funktion påverkar denna process, samt att hitta metoder för att förbättra minnesförmågan hos äldre.
Källa: Forskning.se
Texten är AI-genererad, men granskad innan publicering.