I år firas Visbydagarna med flera nyheter, inklusive en ny logotyp och en världsarvsprodukt. Louise Hoffman Borgö, världsarvssamordnare, betonar vikten av att bevara den genuina känslan av världsarvet.
Hansestaden Visby, som sedan 1995 finns på Unescos världsarvslista, firas nu med aktiviteter som vandringar, musik, dans, shopping och utställningar. Under årets firande introduceras en ny logga, en världsarvsprodukt och en egen världsarvsambassadör.
– Visby Centrum har tagit initiativ till att arbeta tillsammans för att stärka inslaget av kultur och världsarv i samband med shopping och mat under Visbydagarna. Det finns en stor vilja inom besöksnäringen att använda Hansestaden Visby som en resurs, vilket är mycket positivt. Det är viktigt att säkerställa att världsarvet fortsätter att kännas genuint och att innerstaden förblir levande, så att både boende och besökare trivs, säger Louise Hoffman Borgö, världsarvssamordnare.
Inför årets firande har den tidigare logotypen, som föreställt packhuset Gamla Apoteket på Strandgatan, bytts ut mot en ny. Den nya logotypen visar en stadssiluett med Visby domkyrka, packhusen, gränderna, ringmuren och havet i bakgrunden. Den ska symbolisera den levande staden med dess mångfald av funktioner och upplevelser som gör världsarvet till en angelägenhet för alla.
Andra nyheter inför Visbydagarna inkluderar lanseringen av en världsarvsprodukt och utnämnandet av en ambassadör för världsarvet Hansestaden Visby. Både produkten och ambassadören kommer att presenteras under invigningen på fredag.
– Tanken är att lansera en ny produkt varje år, något hantverksmässigt och lokalproducerat. Hederstiteln som ambassadör kommer att ges till en person som gjort en särskild insats för världsarvet. Syftet är att inspirera andra att ta hand om, vårda och utveckla vår världsarvsstad, avslutar Louise Hoffman Borgö.
Källa: Region Gotland
Texten är AI-genererad, men granskad innan publicering.