Trendbrott: elsparkcykelolyckorna ökar kraftigt – Gotland fördubblas

Blåljus Lokalt

Efter en stabil period ökade antalet elsparkcykelolyckor kraftigt under 2024. Det framgår av en sammanställning från Dina Försäkringar, baserad på statistik från Transportstyrelsen, som publicerats i ett pressmeddelande.

Gotland noterade 6 olyckor 2024 jämfört med 3 året innan, en ökning med 100 procent enligt sammanställningen.

Ökningar rapporterades i 17 län och minskningar i fyra. Samtliga storstadsregioner ökade: Stockholm med 46 procent, Västra Götaland med 29 procent och Skåne med 26 procent. Flest olyckor inträffade i Skåne, drygt 100 fler än i Stockholms län. Störst ökningar i övrigt syntes i Södermanland (+82 %), Västernorrland (+59 %) och Kalmar (+55 %). Norrbotten (–61 %) och Jämtland (–17 %) minskade.

– De här siffrorna visar att riskerna med elsparkcyklar fortfarande är stora, särskilt i tätbefolkade områden där många trafikanter samsas om ett begränsat utrymme, säger Victor Öberg, trafikförsäkringsexpert på Dina Försäkringar, i ett pressmeddelande.

– Elsparkcyklarna är fortfarande ett relativt nytt inslag i trafiken. Trots tydligare reglering ser vi samma problem återkomma; vuxna och barn kör utan hjälm, för fort och i mörker utan tillräcklig belysning. Det handlar i grunden om riskfyllda beteenden, inte nödvändigtvis om fordonet i sig. Det finns också skäl till att anta att en del olyckor är alkoholrelaterade eftersom många sker på helger och nätter, säger Victor Öberg, trafikförsäkringsexpert på Dina Försäkringar, i ett pressmeddelande.

– När fler köper egna elsparkcyklar blir det svårare att nå ut med information om säkerhet och försäkringskrav. Uthyrningsbolagen har tidigare tagit mycket av det ansvaret men nu ligger det på förarna själva, säger Victor Öberg, trafikförsäkringsexpert på Dina Försäkringar, i ett pressmeddelande.

Sedan slutet av 2023 gäller trafikförsäkringsplikt för vissa elsparkcyklar, enligt Dina Försäkringar.

– Många vet inte att deras elsparkcykel faktiskt behöver vara trafikförsäkrad om den går snabbare än 20 km/h eller väger mer än 25 kilo om den går snabbare än 14 km/h. Men även om trafikförsäkring inte alltid är ett krav bör man absolut ha en olycksfallsförsäkring. Råkar man ut för en olycka utan försäkring kan det bli kostsamt, säger Victor Öberg, trafikförsäkringsexpert på Dina Försäkringar, i ett pressmeddelande.


Detta är en AI-genererad artikel.

Tagged