Swecon och elmotorcykeltillverkaren Stark Future fortsätter sin gemensamma satsning på eldriven enduro under Gotland Grand National i Hejdeby 23–25 oktober. Två Volvo PU500 batterienergilager tas till Gotland för att ladda teamets fem eldrivna Stark VARG, enligt ett pressmeddelande från Swecon via Mynewsdesk.
Laddningen sker från förladdade energilager för att minska behovet av HVO‑drivna generatorer på arenan. Även hjullastaren Volvo L90 Electric ska laddas från PU500. Batteribyten planeras i den stora tank- och laddslingan inför publiken samt vid en andra station ungefär halvvägs på det cirka 25 kilometer långa varvet, med stöd av Swecons tekniker.
– Det är första gången som denna lösning används – primärt framtagen för att förse Volvo Construction Equipments eldrivna anläggningsmaskiner med laddning där tillgång till fast ström saknas. Vi kommer att ladda batterierna till teamets motorcyklar och testa möjligheterna med denna lösning under GGN, säger Fredrik Rigö, ansvarig för marknadskommunikation och varumärkessamarbeten på Swecon, i ett pressmeddelande via Mynewsdesk.
Lösningen erbjuds kommersiellt via Swecon Rental. På arenan tillhandahåller Stark Future laddare för egna kunder som kör Stark VARG, medan andra märken servas i samma laddslinga, uppger Swecon i pressmeddelandet.
I teamet kör bland andra fransmännen Sebastien Tortelli och David Herbreteau samt Stark Futures grundare och vd Anton Wass, enligt pressmeddelandet.
– Arrangören av Gotland Grand National, med Conny Bohlin och hans team i spetsen, gör ett fantastiskt jobb med att minimera tävlingens miljöpåverkan. Med användandet av Volvo PU500 visar vi som team i tävlingen och samarbetspartner att vi tar ytterligare steg och bidrar till att göra GGN ännu mer hållbart, avslutar Rigö, i ett pressmeddelande via Mynewsdesk.
Detta är en AI-genererad artikel.