Swecon i Stark Future laddar med Volvo PU500 under Gotland Grand National

Lokalt Sport

Samarbetet mellan Swecon och elmotorcykeltillverkaren Stark Future fortsätter 2025. Inför GGN den 23–25 oktober på Hejdeby utanför Visby tas två Volvo PU500 med som kraftkälla för teamets eldrivna motorcyklar, enligt Swecon på Mynewsdesk.

– Det är första gången som denna lösning används – primärt framtagen för att förse Volvo Construction Equipments eldrivna anläggningsmaskiner med laddning där tillgång till fast ström saknas. Vi kommer att ladda batterierna till teamets motorcyklar och testa möjligheterna med denna lösning under GGN, säger Fredrik Rigö, ansvarig för marknadskommunikation och varumärkessamarbeten på Swecon, på Mynewsdesk.

Laddningen sker från förladdade energilager. På banan planeras batteribyten på två platser: i den stora tank- och laddslingan framför publiken samt halvvägs på det cirka 25 kilometer långa varvet, med stöd av Swecons tekniker. En Volvo L90 Electric laddas också från PU500, enligt Swecon på Mynewsdesk.

– Arrangören av Gotland Grand National, med Conny Bohlin och hans team i spetsen, gör ett fantastiskt jobb med att minimera tävlingens miljöpåverkan. Med användandet av Volvo PU500 visar vi som team i tävlingen och samarbetspartner att vi tar ytterligare steg och bidrar till att göra GGN ännu mer hållbart, avslutar Rigö, på Mynewsdesk.

Lösningen med Volvo PU500 finns tillgänglig via Swecon Rental. Stark Future upplåter även laddare på arenan för sina kunder, medan övriga märken får service i samma slinga. För elteamet kör Sebastien Tortelli, David Herbreteau, Anna Palander, David Sánchez och Stark Futures grundare och vd Anton Wass, enligt Swecon på Mynewsdesk.


Detta är en AI-genererad artikel.

Tagged