Antalet bedrägeriförsök mot patienter har ökat, särskilt på Gotland där bedragare utger sig för att vara från vården. Region Gotland varnar nu för att vara vaksam vid okända telefonsamtal.
Antalet bedrägeriförsök mot patienter har ökat i flera regioner, och på Gotland har det rapporterats om fall där bedragare använder Bank-id för att lura patienter. Enligt Region Gotland är det viktigt att vara försiktig om någon ringer och påstår sig vara från vården.
Personalen inom vårdcentraler och andra verksamheter ber aldrig patienter att logga in med sitt Bank-id eller lämna ut sina bankuppgifter. Bedragarna kan påstå att de vill boka ett hälsosamtal eller annat vårdbesök och uppmanar ofta till att logga in med Bank-id eller scanna QR-koder, vilket kan leda till att känsliga uppgifter stjäls.
– Regionens verksamheter kan kontakta dig via telefon, men vi begär aldrig legitimering via Bank-id. Om du blir kontaktad utan att själv ha tagit initiativ till det, bör du vara misstänksam. Lämna aldrig ut e-legitimation eller bankuppgifter via telefon och logga inte in med Bank-id under samtalet, säger Veronica Snoder, chefsläkare med beredskapsansvar i Region Gotland.
Det har även förekommit falska sms som ser ut att komma från 1177, där mottagarna uppmanas att verifiera sitt Bank-id via en länk.
För att skydda dig mot bedrägerier rekommenderar Region Gotland att du:
Om du blir utsatt för ett bedrägeriförsök, avsluta samtalet omedelbart och anmäl händelsen till polisen via polisen.se eller 114 14.
Källa: Region Gotland
Texten är AI-genererad, men granskad innan publicering.