Region Gotland vinner prestigefyllt pris för kampanjen ”Världens fulaste gräsmatta”

Lokalt

Region Gotland har korats till 2024 års Placebrander of the Year i kategorin kommuner, regioner och destinationer. Kampanjen, ”världens fulaste gräsmatta”, har även lett till en minskning av vattenförbrukningen på ön.

Region Gotland har blivit utnämnd till 2024 års Placebrander of the Year i kategorin kommuner, regioner och destinationer. Det prestigefyllda priset uppmärksammar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring, och delas ut av Differ Agency. Mimmi Gibson, biträdande enhetschef för Hållbar tillväxt på Region Gotland, uttrycker sin glädje över utmärkelsen:

– Så otroligt roligt och ärofyllt. Även Containerparken Kruttornet med Filip Adamo fick ett unikt hedersomnämnande i den andra kategorin. Så två av tre priser gick i år till Gotland, säger hon.

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar insatser som stärker och utvecklar varumärket för en plats. Det syftar till att generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. I år samlades 200 av Sveriges bästa platsutvecklare för att bevittna prisutdelningen.

Klicka här för mer fakta om Placebrander of the Year

Placebrander of the Year är en årlig utmärkelse som premierar innovativa och effektiva insatser inom platsmarknadsföring. Priset syftar till att uppmärksamma och inspirera till utveckling av attraktiva platser, både för invånare och besökare. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som stärker en plats.

Kampanjen The world’s ugliest lawn har utmanat traditionella normer för gräsmattor och uppmuntrat till ett mer medvetet beteende kring vattenförbrukning. Genom sin humoristiska och kreativa ansats har kampanjen fångat världens uppmärksamhet och inspirerat till global handling. Med endast 12 000 kronor i mediaköp har kampanjen nått en räckvidd på 2,1 miljarder, och hyllats av både EU och OECD.

Den positiva effekten av kampanjen är tydlig; öns vattenförbrukning har minskat med 6,4% sedan 2021. Genom att göra ”fult” till något vackert har Gotland lyckats skapa en internationell dialog kring klimatmedvetenhet och resurseffektivitet.

Källa: Region Gotland