Trafikverket har tilldelat Alvina Shipping kontraktet för färjetrafiken till och från Gotland åren 2027-2035. Beslutet välkomnas av Region Gotland och Länsstyrelsen Gotland, med fokus på vikten av rimliga priser och klimatvänlig färjetrafik.
Idag meddelade Trafikverket att det danskregistrerade rederiet Alvina Shipping har vunnit upphandlingen av färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet för perioden 2027-2035. Destination Gotland kommer att driva trafiken, och landshövding Anders Flanking uttrycker hopp om en stabilare prissättning för resenärer och näringsliv.
– Många människor upplever att det är alldeles för dyrt att resa med Gotlandstrafiken, vilket bland annat slår mot gotlänningars möjligheter att hälsa på familj och annan släkt på fastlandet. Min förhoppning är att vi under nästa avtalsperiod åtminstone ska få en stabilare prissättning än den vi sett de senaste åren, vilket också är oerhört viktigt för näringslivet, kommenterar Flanking via Länsstyrelsens webbplats.
En nyhet i det nya avtalet är att bränslepriset inte längre kommer att påverka biljettpriserna, vilket förväntas ge en mer förutsägbar prissättning för gotlänningar. Landshövdingen understryker vikten av rimliga priser för att underlätta resande för både privatpersoner och näringslivet.
Utöver prissättningen har även klimatkrav och krav kopplade till färjetrafikens betydelse för totalförsvaret inkluderats i avtalet. Operatören åläggs att minska CO2-utsläppen med 30 procent under avtalsperioden, vilket ses som ett viktigt steg för klimatet. Färjetrafikens roll i totalförsvaret betonas som avgörande för både det civila och militära försvaret.
– Region Gotland har drivit och framfört flera viktiga frågor till Trafikverket. Vi behöver rimliga priser, en trafik som är säkrad i händelse av kris eller krig och en operatör som driver en snabb omställning till fossilfri färjetrafik. Vi hoppas att det nya avtalet ska säkra Gotlands behov inom alla dessa områden och ser fram emot att Region Gotland ska få del av avtalet så att vi kan analysera detaljerna och vad det innebär för Gotland., säger Meit Fohlin (S), regionstyrelsens ordförande, i en nyhet publicerad på Region Gotlands hemsida.
Region Gotland har aktivt arbetat för att lyfta Gotlands behov inför upphandlingen, och regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin ser fram emot att analysera det nya avtalet. Färjetrafiken kommer att fortsätta med samma fartyg som idag, och ett nytt fartyg planeras att tas i drift 2028 med möjlighet att drivas på vätgas.