Hälso- och sjukvårdsdirektör Marie Loob svarar på anklagelser om tystnadskultur inom den gotländska hälso- och sjukvården. I en replik till Gotlands Tidningar och Helagotland betonar hon vikten av en öppen och transparent dialog inom organisationen. Loob menar att hennes tidigare uttalanden har ryckts ur sitt sammanhang och understryker att meddelarfrihet och en god arbetsmiljö är centrala värderingar.
Hälso- och sjukvårdsdirektör Marie Loob har svarat på anklagelser om en tystnadskultur inom den gotländska hälso- och sjukvården. I en replik till Gotlands Tidningar och Helagotland, som publicerades den 20 juni, betonar Loob att Region Gotland och hälso- och sjukvårdsförvaltningen värnar om en sund och öppen kultur där alla ska få komma till tals.
Loob menar att hennes tidigare uttalanden har ryckts ur sitt sammanhang. ”Citatet från mig, som lyfts i krönikan, är saxat ur mitt inspel i hälso- och sjukvårdsförvaltningens veckobrev och har tyvärr ryckts ur sitt sammanhang och läsarna får inte ta del av hela mitt resonemang,” skriver hon. Hon understryker att en respektfull, transparent och öppen dialog är grundläggande värderingar för henne.
I sitt veckobrev den 17 juni till medarbetare och chefer inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen reflekterade Loob över den senaste tidens rapportering i media. Hon uttryckte tacksamhet för medias roll i att sprida information och lyfta viktiga frågor, men betonade vikten av att söka fakta internt och ha en god dialog på arbetsplatsen.
Loob påpekar att hälso- och sjukvården står inför svåra processer och komplexa problem som kräver en öppen och ärlig dialog. ”För mig är det en självklarhet att vi ska ha en respektfull, transparent och öppen dialog, samt en kultur som präglas av både mod och tillit,” skriver hon. Hon betonar också att meddelarfrihet och meddelarskydd är centrala för en god arbetsmiljö.
Sammanfattningsvis framhåller Loob att en god kommunikation och involverade medarbetare bidrar till en bättre arbetsmiljö och verksamhet. Hon hoppas att genom att arbeta med öppenhet och ärlighet kan förtroendet inom organisationen stärkas.