Region Gotland • Enligt den senaste nationella patientenkäten ger hela 93 procent av patienterna på Visby lasaretts akutmottagning ett positivt betyg gällande bemötande och respekt. Resultatet visar att 88 procent känner sig väl omhändertagna och trygga under sitt besök, medan 81 procent upplever att de bemöts med medkänsla och omsorg.
Trots de positiva omdömena finns det områden för förbättring. Endast 37 procent av patienterna var nöjda med informationen om väntetider, och 31 procent var nöjda med informationen om turordningen.
– Vi tackar alla som har tagit sig tid att svara på enkäten, tillsammans gör vi akutsjukvården på Gotland bättre, säger Pernilla Pettersson, verksamhetschef på Visby lasaretts akutmottagning. Hon tillägger att åtgärder för att förbättra informationen om väntetider och prioritering redan har vidtagits.
Undersökningen genomfördes av Institutet för kvalitetsindikatorer på uppdrag av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och hade en svarsfrekvens på drygt 44 procent, vilket är den högsta bland alla regioner.
Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Region Gotland