Enligt en ny vetenskaplig artikel från Lunds universitet och Høyskolen Kristiania har den officiella Twitter-hashtaggen #Almedalen gått från pionjäranda till irrelevans. Studien, som publicerats i tidskriften New Media & Society, bygger på en analys av 200 000 tweets under Almedalsveckan under fyra valår mellan 2010 och 2022.
Forskarna har undersökt hur olika grupper använt hashtaggen och hur diskussionen förändrats över tid. Under 2010 dominerades samtalet av journalister, forskare och politiker. 2014 nådde engagemanget sin topp, då resursstarka organisationer och myndigheter tog större plats. 2018 märktes en ökad närvaro av radikalhögern, medan 2022 års data visar att diskussionen i princip försvunnit från Twitter.
Utvecklingen på sociala medier speglar enligt forskarna Almedalsveckans minskade betydelse i samhällsdebatten, särskilt efter pandemin. Studien visar också att det är svårt för nya röster att få genomslag, även på digitala plattformar som ofta beskrivs som öppna.
– Almedalen har alltid handlat om makt och inflytande, och vår studie visar att även den digitala arenan i praktiken bekräftar och förstärker existerande maktstrukturer, säger Nils Gustafsson, forskare vid Lunds universitet, i ett pressmeddelande.
Studien finns att läsa i sin helhet i tidskriften New Media & Society. Källan är ett pressmeddelande via Cision.
Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Pressmeddelande På Cision