Under oktober fylls Gotlands butiker med rosa produkter för att stödja Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Genom att handla dessa varor bidrar du till livsviktig cancerforskning.
Under oktober månad fylls Gotlands butiker med rosa produkter som en del av Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Genom att handla dessa varor kan du enkelt bidra till cancerforskningen i din vardag. För varje rosa produkt som säljs går en del av intäkten till Cancerfonden.
Klicka här för mer fakta om Rosa Bandet-kampanjen
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år sedan 2003. Syftet är att samla in pengar till cancerforskning, sprida kunskap och påverka beslutsfattare i viktiga frågor. Pengarna som samlas in fördelas till den mest lovande forskningen oavsett cancerform.
De rosa produkterna säljs av bland annat ICA, Lindex, Apotek Hjärtat och Interflora. Nya samarbetspartners i år är Hemtex, Lätta och Tretti.se. En vacker rosa bukett från Interflora skänker glädje i höstmörkret och hos ICA finns ett stort rosa sortiment bestående av mycket frukt och grönsaker samt ekologiska produkter. Lindex engagerar sina butiker med insamlingsaktiviteter i butik samt lokala butiksevent.
– Under oktober kommer många butiker att färgas rosa runt om i Sverige och genom att välja rosa produkter bidrar du till den livsviktiga cancerforskningen. Det är ett enkelt sätt för att göra skillnad i vår vardag och stötta den livsviktiga forskningen, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.
Varje år får ungefär 8 500 kvinnor i Sverige ett bröstcancerbesked, och i genomsnitt dör 1 400 kvinnor i bröstcancer varje år till följd av sjukdomen. Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor och den näst vanligaste cancerdödsorsaken, efter lungcancer.
Källa: Cancerfonden|Pressmeddelande
Texten är AI-genererad, men granskad innan publicering.