Nästa vecka arrangeras den 34:e upplagan av Almedalsveckan i Visby, men årets evenemang får betydligt mindre medial uppmärksamhet än tidigare. Det visar en färsk analys från omvärldsbevakningsföretaget NewsMachine, som jämfört publiciteten kring Almedalsveckan 2019 och 2024.
Enligt NewsMachine noterades 4 415 omnämnanden av Almedalen i svenska medier under 2019, medan motsvarande siffra för 2024 är 1 555. Minskningen förklaras delvis av att evenemanget numera är kortare och att två partier delar på en dag, vilket innebär färre dagar och färre partiledarframträdanden.
Analysen visar också att intresset från medierna både inför, under och efter Almedalsveckan har minskat. Åren 2020 och 2021 ställdes evenemanget in på grund av pandemin, och även om 2022 visade starka siffror var det ett valår och präglades av ett uppmärksammat mord.
– Faktorerna ovan har säkerligen en viss betydelse, men kan inte på långa vägar förklara att tappet är så stort. Snarare är det en ganska tydlig indikation på att intresset inte är vad det en gång var, säger Gunnar Wiman, analytiker på NewsMachine, i ett pressmeddelande.
Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Pressmeddelande På Newsmachine