Tio år sedan starten har Läsmedaljerna på Gråboskolan engagerat elever och personal, ökat läsglädjen och förbättrat resultaten på nationella proven. Iréne Rodebjer, specialpedagogen bakom konceptet, betonar vikten av att hitta rätt bok på rätt nivå för att motivera eleverna.
Läsmedaljerna fungerar som ett spel där eleverna levlar upp för att ta emot olika medaljer. Iréne förklarar att detta yttre motivationsverktyg syftar till att skapa inre motivation hos eleverna.
Det finns tre olika läsmedaljer – grön, röd och svart – som markerar olika milstolpar i elevens läsning. Genom att tidigt knäcka läskoden ser Iréne positiva långsiktiga effekter såsom förbättrat läsflyt och ett större ordförråd hos eleverna.
Resultaten talar för sig själva. 2014 blev 66 procent godkända på nationella provens deltester i läsförståelse. Förra året blev alla elever godkända på tre av fyra delprov, där rikssnittet ligger på 91,8 och 93,3 procent.
Irén betonar att det viktigaste är att satsningen har tänt ett läsglitter i barnens ögon och gett dem ett eget läsdriv, även utan medaljer. En tydlig struktur med steg som att läsa, skriva bokrecensioner och berätta om böcker för personalen har bidragit till framgången.