Den digitala chattjänsten ”1177 direkt Gotland” öppnar igen den 1 november, vilket ger gotlänningar möjlighet att chatta med vårdpersonal när de behöver vård.
Den digitala tjänsten ”1177 direkt Gotland” är tillbaka den 1 november och erbjuder gotlänningar chansen att kommunicera med vårdpersonal via chatt. Tjänsten har varit pausad sedan sommaren för att möjliggöra att telefonlinjen till 1177 kunde bemannas på ett tryggt sätt.
Från och med fredagen den 1 november kan invånare återigen logga in på 1177.se med e-legitimation för att ställa frågor om symtom och få råd. Tjänsten gör en automatisk bedömning och prioriterar ärenden baserat på behov. I många fall kan egenvårdsråd räcka, medan de som behöver mer hjälp kan få möjlighet att chatta eller ringa till en sjuksköterska, beroende på bedömningen och om chattfunktionen är öppen.
Chattfunktionen är tillgänglig på helgfria vardagar mellan klockan 08.00 och 15.00, men invånare kan påbörja ärenden dygnet runt. Prioriteringen av ärenden sker automatiskt, så att den som har störst behov får hjälp först.
Källa: Region Gotland
Texten är AI-genererad, men granskad innan publicering.