Genom en donation finansierar Gotlandsbolaget en tvåårig postdoktoral tjänst vid Uppsala universitet Campus Gotland. Forskningen fokuserar på vätgasförsörjningssystem för sjöfarten, ett steg mot bolagets mål att erbjuda fossilfria överfarter senast år 2045.
Gotlandsbolaget och Uppsala universitet Campus Gotland har under de senaste tre åren samarbetat i flera forskningsprojekt. Nu fördjupar de detta samarbete genom att Gotlandsbolaget finansierar en tvåårig postdoktoral tjänst med fokus på vätgasförsörjningssystem för sjöfarten. Denna tjänst kommer att löpa från 2025 till 2026.
Sjöfarten står inför stora utmaningar i den nödvändiga klimatomställningen. Gotlandsbolaget har som mål att erbjuda fossilfria överfarter i Gotlandstrafiken senast år 2045, där vätgas bedöms vara den bästa långsiktiga lösningen. Bolaget har under de senaste tre åren arbetat tillsammans med Uppsala universitet för att utveckla försörjningssystem för vätgas till sjöfarten och den framtida Gotlandstrafiken.
Klicka här för mer fakta om vätgas och sjöfart
Vätgas är en ren energibärare som kan användas för att driva fartyg och minska koldioxidutsläppen. Forskning kring vätgasförsörjning är avgörande för att göra sjöfarten mer hållbar och bidra till klimatomställningen.
Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, framhäver vikten av det nära samarbetet med Uppsala universitet. ”Vi har under drygt tre år haft ett nära samarbete som har ökat våra kunskaper om vätgasproduktion och fyllning av vätgas ombord på fartyg i väsentlig grad”, säger han.
Jenny Helin, rektorsråd vid Uppsala universitet Campus Gotland, betonar att omställningen inom energiområdet är avgörande för klimatet. ”Forskning om lokala samhällsutmaningar har en viktig roll såväl i närområdet som internationellt”, säger hon. Den kunskap som utvecklas inom projektet kommer dessutom att stärka universitetets internationellt erkända utbildningar.
Håkan Johansson avslutar med att understryka att omställningen av Gotlandstrafiken måste vara både klimatmässigt och ekonomiskt hållbar. ”Vi arbetar för att ställa om Gotlandstrafiken och satsar stora resurser på att ligga långt fram. Vårt bidrag till att möjliggöra tillämpad forskning inom området är en pusselbit för omställningen inom såväl Gotlandstrafiken som sjöfarten i stort”, säger han.
Källa: Gotlandsbolaget