Gotland får stöd av andra regioner – förbindelserna till fastlandet måste förbättras

Lokalt

Den 30 september fastställdes en storregional utvecklingsstrategi, Systemanalys 2024, i Gotlands regionfullmäktige. Strategin syftar till att förbättra transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen och inkluderar Gotlands krav på att färjeförbindelserna ska ses som en del av den nationella infrastrukturen.

Gotland får nu stöd av sju regioner i Mälardalsrådet för att förbättra färje- och flygtrafiken till fastlandet. Regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland och Östergötland har enats om en gemensam utvecklingsstrategi för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen, som fastställdes den 30 september i Gotlands regionfullmäktige.

Strategin, som kallas Systemanalys 2024, visar vilka spår, vägar och farleder som regionerna planerar att satsa på under de kommande åren. Meit Fohlin (S), regionstyrelsens ordförande i Region Gotland, uttrycker sin glädje över stödet:

– Vi är glada att regionerna i Mälardalsrådet sluter upp bakom Gotlands krav på att färjeförbindelserna till fastlandet ska ses som vår landsväg och givna del i den nationella infrastrukturen. Här reser både gods och pendlare som är centrala för industrin och vårt välstånd.

Systemanalys 2024 innehåller skarpa prioriteringar för vilka investeringar som behöver göras fram till 2035. Eva Nypelius (C), regionråd i Region Gotland, betonar vikten av tillgänglighet:

– Tillgängligheten till och från Gotland och konkurrenskraften står på spel. Regeringen måste ta sitt ansvar för infrastruktur i hela landet och för Gotland måste det finnas en långsiktighet i färjetrafiken och för flyget.

Den storregionala strategin pekar på flera viktiga åtgärder, inklusive en förnyelse av isbrytarflottan, byggandet av en reservhamn på Gotland och förbättrade trafiklösningar för Arlanda. I Stockholm-Mälarregionen bor över fyra miljoner människor, och regionen står för drygt hälften av Sveriges BNP. Varje dag reser 850 000 pendlare över kommungränserna för att nå sina arbetsplatser.

Det är avgörande att skapa stabila och långsiktiga villkor för förbindelserna mellan Gotland och fastlandet, vilket inkluderar att färjetrafiken ska ses som en del av den nationella infrastrukturen. Dessutom behöver priserna för Gotlands gods- och persontransporter säkerställas för att upprätthålla konkurrenskraften.


Källa: Mälardalsrådet.
Texten är AI-genererad, men granskad innan publicering.

Tagged