Sjöfartsverket hanterade 7 procent fler sjöräddningsärenden under juni–augusti 2025 än året innan, 607 jämfört med 566. Flygräddningsärendena minskade till 227 från 251. Nivåerna är fortfarande lägre än både pandemiåren och den varma sommaren 2018, enligt Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
Gotlands län gick mot trenden: 13 sjöräddningsärenden i sommar mot 24 år 2024. Västra Götaland låg i nivå med i fjol, medan Stockholm, Skåne och Kalmar ökade. Halland minskade liksom Gotland, uppger Sjöfartsverket.
Flest sjölarm kom i juli. Vanliga orsaker var maskin- eller propellerhaveri samt grundstötningar, och motorbåtar dominerade. Ärenden med vattenskoter, segelbräda och SUP ökade, något Sjöfartsverket kopplar till fler användare.
– Vädrets inverkan är troligen det som medfört att det i år var fler sjöräddningsärenden än vad vi sett de senaste åren. Med varmt väder är fler människor ute till sjöss, säger Mattias Hyllert, sjö- och flygräddningsdirektör på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.
När det gäller flygräddning minskade antalet ärenden från 251 till 227. Den främsta orsaken inom allmänflyget är oavslutade färdplaner, medan varningslarm dominerar inom militär luftfart.
– Den främsta orsaken till att ett ärende initieras inom allmänflyget är oavslutad färdplan, det vill säga att man missat att meddela flygplatsen att man landat, medan den främsta orsaken inom den militära luftfarten är varningslarm, säger Mattias Hyllert, sjö- och flygräddningsdirektör på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.
Sjö- och flygräddningsinsatserna leds från Sjöfartsverkets nationella central i Göteborg. Förutom egna helikoptrar och lotsbåtar deltar bland andra Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen, Polisen, Försvarsmakten och kommunal räddningstjänst, enligt pressmeddelandet.
Detta är en AI-genererad artikel.