Gotlandsfärja på Östersjön Fotograf: Olof Segerberg

Färjetrafiken till Gotland omfattas av utsläppsminskningskrav

Lokalt

Regeringen väljer att inte utnyttja undantag som medges i EU-förordningen om förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransporter, vilket innebär att färjetrafiken till Gotland ska minska sina växthusgasutsläpp fram till år 2030.

Regeringen har beslutat att färjetrafiken till och från Gotland kommer att omfattas av kraven på utsläppsminskningar enligt EU:s förordning FuelEU Maritime. Detta beslut innebär att färjetrafiken måste följa reglerna för minskning av växthusgaser fram till år 2030.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson kommenterar beslutet:

– Teknikskiftet mot en fossilfri sjöfart fortsätter. Att inte behöva utnyttja EU-förordningens möjligheter till regellättnader är en tydlig signal att färjetrafiken till och från Gotland redan i dagsläget är en god bit på väg mot detta teknikskifte. Detta är också något som efterfrågats av både regionen och operatören.

Transportstyrelsen utses nu till ansvarig myndighet för att hantera de uppgifter som regleras i EU-förordningen FuelEU Maritime. Transportstyrelsens ansvar omfattar:

    • Fatta beslut om straffavgifter
      Pröva kontrollörernas beräkningar på begäran av rederier
      Underrätta myndigheter i andra länder om brister i kontrollörers verksamhet
      Utöva tillsyn
      Utfärda så kallade FuelEU-dokument om överensstämmelse till fartygen
      Anmäla utfärdade sanktioner mot fartyg till kommissionen
  • Detta beslut markerar en viktig steg mot en mer hållbar färjetrafik och ett tydligt åtagande från Sveriges sida att minska utsläppen från sjötransporter.



    Källa: regeringen.se

    Texten är AI-genererad, men granskad innan publicering.

    Tagged