Enligt ny statistik från SCB och Tillväxtverket ökade antalet gästnätter på Sveriges campingplatser till 16,7 miljoner under 2024, vilket innebär en ökning med 0,9 procent jämfört med föregående år. Trots utmanande väderförhållanden under sommaren fortsätter camping att vara ett populärt boendealternativ för både svenska och utländska turister.
– Camping är basen för turismen utanför storstäderna och står för en majoritet av turistövernattningarna på många destinationer i Sverige, säger Martin Juhos, vd för Svensk Camping.
Campingplatserna är särskilt attraktiva för europeiska turister, där Norge är den största marknaden. Intresset från Tyskland har ökat mest, med en ökning av tyska övernattningar med 14 procent under 2024. Svensk Camping har intensifierat sina marknadsföringsinsatser i Tyskland i samarbete med den tyska motor- och reseorganisationen PiNCAMP/ADAC, vilket har gjort 30 000 campingtomter och 2 500 stugor bokningsbara på Tysklands största bokningssajt, Camping.se.
Under perioden juni till augusti 2024 ökade antalet gästnätter med 1,9 procent till 12,3 miljoner. Under denna tid stod camping för 47 procent av alla europeiska turistövernattningar i Sverige, en ökning från 45 procent året innan. Gotland stod för 250 689 gästnätter, vilket gör ön till en av de mest besökta campingdestinationerna i landet.
– Branschens styrka ligger i kombinationen av unika semesterlägen, naturnära upplevelser och flexibilitet. Vi ser att efterfrågan fortsätter öka – både från svenska och utländska gäster. Det är en positiv utveckling för hela landet, avslutar Martin Juhos.
Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Svensk Camping