Den digitala vårdtjänsten ”1177 direkt Gotland” öppnar åter den 1 november, vilket gör det möjligt för invånare att chatta med vårdpersonal dygnet runt. Tjänsten har varit pausad men är nu redo att återuppta verksamheten.
Från och med fredagen den 1 november kan gotlänningar återigen använda tjänsten ”1177 direkt Gotland”. Tjänsten har varit pausad under sommaren och bitvis under hösten för att säkerställa bemanningen till 1177s telefonlinje.
Invånare kan nå ”1177 direkt” dygnet runt genom att logga in med e-legitimation på 1177.se och svara på frågor om sina symtom. Tjänsten genomför en automatisk bedömning och prioritering av ärenden. Beroende på resultaten kan det i vissa fall räcka med egenvårdsråd, medan andra får valet att antingen chatta med eller ringa en sjuksköterska.
Chatten är öppen helgfria vardagar från kl. 08.00 till 15.00, men invånare kan alltid påbörja sina ärenden när som helst. Prioriteringen i systemet gör att de med störst behov får hjälp först, vilket bidrar till effektivitet i vården.
Källa: Region Gotland
Texten är AI-genererad, men granskad innan publicering.