Ungdomar lättare att få tag på vitt snus och e-cigaretter enligt ny undersökning

Hem och familj

En ny Novusundersökning visar att rekordhöga sju av tio ungdomar i åldrarna 14-18 år anser att det är lätt att få tag på vitt snus och e-cigaretter, samtidigt som reklam för dessa produkter ökar i sociala medier.

Enligt den senaste Novusundersökningen, genomförd på uppdrag av A Non Smoking Generation, uppger 72 procent av ungdomarna att det är enkelt att få tag på vitt snus som minderårig, medan 66 procent säger samma om e-cigaretter. Dessutom har andelen unga som ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier ökat med tio procentenheter jämfört med föregående år.
Generalsekreterare Helen Stjerna från A Non Smoking Generation kommenterar att trots lagstiftningen som förbjuder riktad marknadsföring till personer under 25 år, exponeras minderåriga allt mer för reklam för tobaksprodukter i sociala medier. Enligt undersökningen är en av de främsta anledningarna till att ungdomar testar nya nikotinprodukter att de upplevs som mindre farliga. Dessutom lockas de av produkternas tilltalande smaksättningar.

Resultaten visar även att majoriteten av ungdomarna tror att psykisk ohälsa är en anledning till att börja röka, trots att endast två av tio känner till att nikotin faktiskt ökar risken för psykisk ohälsa. För att vända denna oroande trend kräver Helen Stjerna skärpt lagstiftning och kraftfulla informationsinsatser för att öka medvetenheten om de allvarliga riskerna med nikotin.

Undersökningen visar på ett behov av att informera om de skadliga effekterna av nikotin och att skydda unga från tobaksindustrins marknadsföring. A Non Smoking Generation fortsätter sitt arbete för att skapa en tobaksfri generation och uppmanar till åtgärder för att förhindra skadliga beroenden och skydda ungdomars hälsa.

Tagged