Klassisk musik får frukten att växa!

Hem och familj

Lidl Sverige har tagit ett innovativt steg för att förbättra sina odlingar genom att spela klassisk musik från Kungliga Filharmonikerna. Enligt forskning kan musikens vibrationer gynna plantors tillväxt, och Lidl strävar efter att erbjuda kunderna ännu bättre produkter.

Lidl Sverige har installerat ett ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av sina odlingar för att utforska musikens påverkan på växters tillväxt. Frukter och grönsaker växer nu till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern, vilket enligt flera vetenskapliga studier kan gynna plantornas utveckling.

Tora Råberg, forskare på RISE, förklarar: – Även om växter inte har öron, så kan de känna vibrationer från ljudvågor. Forskning visar att musik kan påverka både rötternas längd och skördarnas storlek. Olika musikgenrer gynnar olika plantors tillväxt.

Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige, säger: – Frukt och grönt är några av de mest uppskattade varorna på Lidl. Genom vårt samarbete med Kungliga Filharmonikerna och svenska odlare hoppas vi höja kvaliteten ytterligare. Det är otroligt roligt att få erbjuda filharmoniska frukter och grönsaker.

En rapport från RISE visar att klassisk musik har en positiv effekt på växter. I en studie där alfalfafrön exponerades för musik utvecklades 100 procent av fröna till groddar när klassisk musik spelades. Dessutom visade studien att ärtplantor som växte till musik blev 38 procent högre jämfört med de som inte fick musik.

Frukterna och grönsakerna, som tomater, gurkor, sallad och äpplen, kommer att finnas i Lidl-butiker från vecka 35 och säljas under varumärket Matriket, märkta med en blå not för att underlätta för kunderna.

Källa: Lidl Sverige