Vintern närmar sig och många svenskar förbereder sig för att köpa nya vinterdäck. Vianors säljchef Sofie Tuvinger ger svar på de vanligaste frågorna om vinterdäck och de nya lagkraven som träder i kraft den 1 december.
Vintern närmar sig och med den följer nya krav på vinterdäck. Många svenskar står inför behovet av att byta till nya vinterdäck för att vara förberedda inför den kommande säsongen. Från och med den 1 december skärps lagarna för vinterdäck i Sverige, vilket innebär att den tidigare M+S-märkningen (Mud and Snow) inte längre är tillräcklig. Nu krävs det att vinterdäcken antingen har en snögreppsmärkning eller är dubbdäck för att uppfylla kraven för svåra vinterförhållanden.
Snögreppsmärkningen, som visas med en symbol av tre toppar och en snöflinga, finns på EU-etiketten eller däckets sidovägg och garanterar att däcket är speciellt utformat för att klara av tuffa vinterförhållanden. I Sverige är vinterdäck obligatoriska mellan den 1 december och den 31 mars när det är vinterväglag. Det minimala mönsterdjupet för vinterdäck är 3 mm, men det rekommenderas att ha ett mönsterdjup på minst 5 mm för att säkerställa säkerheten i slaskiga eller snöiga förhållanden.
Dubbdäck eller friktionsdäck?
En av de vanligaste frågorna bland bilägare är om man ska välja dubbdäck eller friktionsdäck. Svaret beror på faktorer som biltyp, körstil och vägförhållanden. – Om du mest kör på välskötta huvudvägar och har en aktiv körstil i isiga, snöiga och blöta förhållanden, kan odubbade däck vara ett bra val. Vill du däremot alltid ha det bästa greppet på is, särskilt på isiga sidovägar, så rekommenderar vi dubbdäck, säger Sofie Tuvinger, säljchef för privatkunder på Vianor.
Friktionsdäck erbjuder bra komfort och är tysta, och de kan bytas ut tidigare på hösten och sitta kvar längre på våren. Dubbdäck ger å sin sida extra säkerhet under svåra vinterförhållanden. Sofie påpekar också att skillnaden mellan dubbdäck och friktionsdäck har minskat de senaste åren. – Greppet hos premium friktionsdäck har förbättrats avsevärt, och de ligger nu mycket närmare dubbdäck när det gäller säkerhet. Dagens dubbdäck är också bekväma och lätta att köra med, förklarar Tuvinger.
Budget eller premium?
En annan vanlig fråga handlar om skillnaden mellan billiga och premiumdäck. – Varje däck fungerar i olika förhållanden. Premiumdäck är dock utvecklade för att prestera under hela den svenska vintern, från blöta höstvägar till snöiga mittvintern och isiga vägunderlag på våren. De erbjuder större säkerhet och förutsägbarhet i alla väder, förklarar Sofie Tuvinger.
Hon nämner också att premiumdäck ofta tillverkas på ett mer hållbart sätt, med högkvalitativa material och genomgår rigorösa tester. – Det innebär att du får ett däck som är både hållbart och energieffektivt, och i längden blir premiumdäck faktiskt mer prisvärda än vad de först kan verka, tillägger hon.
Speciella däck för elbilar?
En annan fråga som dyker upp allt oftare är om elbilar behöver speciella vinterdäck. Svaret är kort och gott nej. Om däcken har tillräcklig lastkapacitet och de tekniska specifikationerna stämmer, behöver du inte investera i speciella däck för elbilar. – Många premiumdäck passar bra för elbilar, men om du letar efter bästa prestanda, hållbarhet och komfort i en tyst elbil utan motorljud kan speciella modeller för elbilar vara ännu bättre, förklarar Sofie Tuvinger.
För mer information, kontakta Helena Wallberg, marknadschef på Vianor, via e-post helena.wallberg@vianor.com eller telefon 070-109 3210.
Klicka här för mer fakta om vinterdäck
Vinterdäck är däck som är speciellt utformade för att ge optimalt grepp och säkerhet under vinterförhållanden. De kan vara antingen dubbdäck eller friktionsdäck, beroende på körförhållandena. Dubbdäck har små metallspikar som ger extra grepp på isiga vägar, medan friktionsdäck är designade för att fungera bra på både snö och is utan dubbar.
Det är viktigt att följa lagarna kring vinterdäck för att säkerställa både din egen och andras säkerhet på vägarna. I Sverige är det lag på att använda vinterdäck under vissa perioder och vid vinterväglag.
Källa: Vianor
Texten är AI-genererad, men granskad innan publicering.