Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder, där offentliga appar som Försäkringskassan, Skatteverket och BankID blivit en självklar del av vardagen. Enligt Framnas Mobile App Trends Report 2025, som bygger på data från över 600 appar och 9 000 användare i Sverige, Danmark och Nederländerna, rankar svenskarna dessa tjänster bland sina viktigaste digitala verktyg.
Rapporten visar att över 90 procent av svenskar mellan 18 och 70 år använder BankID regelbundet. Offentliga appar är bland de 20 mest installerade och använda i landet, och BankID får särskilt höga betyg för användarnöjdhet – i nivå med populära appar som Swish och Spotify. Nöjdheten med svenska offentliga appar är betydligt högre än i exempelvis Danmark, där motsvarande tjänst MitID inte når lika högt i användartillfredsställelse.
– Det svenska exemplet visar att offentliga tjänster kan vara både tvingande och omtyckta – en kombination som få länder har lyckats med, säger Mayako Fagerfjäll, Managing director på Framna, i ett pressmeddelande.
Samtidigt ökar digitaliseringen samhällets sårbarhet. Den senaste veckan drabbades BankID av en DDoS-attack, vilket tillfälligt påverkade tillgången till tjänsten. Rapporten pekar ut tre kritiska områden för att minska sårbarheten: driftstabilitet, skydd mot externa säkerhetshot och förbättrad krisberedskap.
– Sveriges digitala infrastruktur är ett föredöme för Europa – men just därför också en potentiell sårbarhet. Appar som BankID är våra nya pass. Utmaningen framåt är att säkerställa att vi inte blir strandsatta om de slutar fungera – ens för några timmar, säger Mayako Fagerfjäll.
Källa: Pressmeddelande på Cision
Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Pressmeddelande På Cision