Riksrevisionens granskning av statens tillsyn bekräftar en bild som Mäklarsamfundet länge lyft: att dagens kontroll ofta rör administrativa frågor i stället för risker som kan skada konsumenter, uppger Mäklarsamfundet i ett pressmeddelande. Samtidigt betonar organisationen att man delar Fastighetsmäklarinspektionens mål om trygga bostadsaffärer och starkt konsumentskydd.
– Mäklarsamfundet välkomnar granskningen, och hoppas att den leder till en mer ändamålsenlig tillsyn med fokus på verkliga problem. En effektiv tillsyn måste i första hand inriktas på sådant som faktiskt kan skada konsumenter, säger Oskar Öholm, VD Mäklarsamfundet, i ett pressmeddelande.
Enligt pressmeddelandet har Fastighetsmäklarinspektionen fram till 2024 inlett få egeninitierade ärenden om själva förmedlingsuppdraget, medan många handlat om utebliven betalning av årsavgiften.
– Det är ett tydligt exempel på hur tillsynen riskerar att hamna snett. Att inte betala en avgift i tid är naturligtvis fel, men det innebär ingen konsumentskada. Om egeninitierad tillsyn främst används till sådana frågor missar man kärnuppdraget att skydda köpare och säljare i livets största affär, säger Oskar Öholm, vd Mäklarsamfundet, i ett pressmeddelande.
Mäklarsamfundet uppger vidare att det 2024 genomfördes cirka 170 000 bostadsaffärer i Sverige. Under samma period inkom närmare tusen anmälningar till Fastighetsmäklarinspektionen, varav knappt 220 ledde till någon form av påföljd.
Organisationen välkomnar Riksrevisionens rekommendation om mer riskbaserad och egeninitierad tillsyn med fokus på intressekonflikter och budgivning.
– En tillsyn som fokuserar på verkliga risker och konsumentskador stärker konsumentskyddet och bidrar till att upprätthålla ett starkt förtroende för fastighetsmäklarbranschen. Där fortsätter vi bidra med branschens kunskap och erfarenheter i den fortsatta dialogen med FMI, avslutar Oskar Öholm, vd Mäklarsamfundet, i ett pressmeddelande.
Detta är en AI-genererad artikel.
