EU-kommissionens investeringsplan STIP, som presenterades på onsdagen, är ett viktigt steg för flygets omställning men saknar konkreta åtgärder för att säkra investeringar och produktion av hållbart flygbränsle, uppger Transportföretagen i ett pressmeddelande via TT.
– Det är positivt att Kommissionen nu erkänner behovet av marknadsbaserade styrmedel som dubbelsidiga auktioner och en fungerande Book & Claim-mekanism. Men det saknas fortfarande både tillräcklig finansiering och tydliga tidsramar för att få i gång produktionen av hållbart flygbränsle på allvar, säger Fredrik Kämpfe, branschchef, Transportföretagen Flyg, i ett pressmeddelande via TT.
Enligt pressmeddelandet kan dubbelsidiga auktioner ge långsiktiga kontrakt mellan producenter och köpare, men det krävs också stabila intäktsvillkor och riktat stöd. STIP omfattar både bio-SAF och elektrobränslen (eSAF); bio-SAF finns redan i dag medan eSAF bedöms viktigt för storskalighet.
– Europa har tekniken, elen och viljan. Sverige visar vägen med fossilfri el, gröna kreditgarantier och ett starkt innovationsklimat. Nu måste STIP bli mer än en plan – det måste bli ett investeringsprogram som får fart på SAF-produktionen, fortsätter Fredrik Kämpfe, branschchef, Transportföretagen Flyg, i pressmeddelandet via TT.
Vid konferensen Flight Plan ’25 i Visby, arrangerad med Region Gotland, Science Park Gotland, Swedavia Visby Airport och Svenska Spel, pekades Sveriges tillgång till fossilfri el, hållbar biomassa och teknisk kompetens ut som styrkor. EU och medlemsländerna bör öka finansieringen, införa ett fungerande Book & Claim-system, integrera fossilfri el-infrastruktur i STIP och skapa långsiktiga villkor. Sverige bör även ansluta sig till First Movers Coalition, enligt pressmeddelandet via TT.
– Sverige har alla byggstenar för att bli ett centrum för framtidens fossilfria flyg. Nu måste vi gå från löften till konkret handling, avslutar Fredrik Kämpfe, branschchef, Transportföretagen Flyg, i pressmeddelandet via TT.
Detta är en AI-genererad artikel.
