Svensk Handels E-handelsindikator för maj månad visar på en imponerande ökning av e-handelns omsättning, som uppgår till 14,9 miljarder kronor. Det är en ökning med hela 29 procent jämfört med samma månad föregående år, enligt information från Svensk Handel.
Maj månad blev en stark period för e-handeln, med det högsta utvecklingstalet sedan mars 2021. Enligt Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, beror den ökade omsättningen främst på en markant ökning av köpesumman, särskilt inom branscher som möbler och hemelektronik.
Per Ljungberg kommenterar den positiva trenden och säger: ”Det återstår att se om den positiva utvecklingen fortsätter, men hittills i år går e-handeln betydligt bättre än de två senaste åren.”
Enligt undersökningen fortsätter andelen konsumenter som handlar från utländska hemsidor att vara högre än föregående år. Var femte konsument uppgav att de handlade från en utländsk hemsida i maj, och 11 procent hade handlat från Temu och/eller Shein.
Per Ljungberg uttrycker oro över att vissa stora e-handelsföretag från tredje land agerar i strid med konsumentskyddslagstiftningen, vilket kan skada den svenska handeln och dess konkurrenskraft på sikt.