Från och med 1 oktober skickas betalningspåminnelser ut av Svea Fakturaservice. Påminnelseavgift och dröjsmålsränta ska då betalas direkt till Svea och inte till Region Gotland, enligt Region Gotlands webbplats.
Frågor om en betalningspåminnelse ska i första hand ställas till Svea; kontaktuppgifter finns på påminnelsen. Svea tar även över hanteringen av inkassokrav och avbetalningsplaner för nya ärenden. Fakturor skickas fortsatt från Region Gotland medan Svea administrerar påminnelser, inkasso och avbetalningsplaner. Har du fått ett krav från Svea Inkasso är det dem du ska kontakta i första hand.
Bytet gäller endast nya ärenden. Befintliga krav och avbetalningsplaner ligger kvar hos Region Gotlands tidigare inkassobolag Visma Amili AB och Intrum Sverige AB tills de är betalda. Frågor om dessa ska riktas direkt till respektive bolag.
– Vi tror att införandet av påminnelseavgift kommer att öka viljan hos våra kunder att betala sina fakturor i tid för att undvika onödiga avgifter och därmed bli skuldfria tidigare, säger Annelie Thomsson, enhetschef för ekonomi på regionstyrelseförvaltningen, på Region Gotlands webbplats.
Detta är en AI-genererad artikel.